Föreningen

Dataspelscentrum är en ​​partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening med syfte att:

  1. värna om, främja och utveckla digitala spel som konstform och fritt kulturuttryck
  2. skapa ett nationellt nätverk av individer och aktörer som är aktiva inom spelområdet och som delar föreningens intressen och verkar för dess syfte
  3. verka som centrumbildning för spelutveckling
  4. samverka med centrumbildningar inom andra kulturformer
  5. verka för en kulturpolitisk agenda för spelskapande
  6. verka för främjande stöd för spelutveckling och spelskapande
  7. verka för bättre förutsättningar för oberoende spelskapare och frilansare verksamma inom spelutvecklingsområdet

Föreningen bildades 11 november 2022 och har sitt säte i Malmö.

Dataspelscentrums verksamhet är möjlig tack vare våra medlemmar och projektstöd från kulturförvaltningarna på Region Skåne och Malmö stad. Kulturrådet har valt att ge avslag för vår ansökan om verksamhetsstöd för centrumbildningar för 2024 och 2025.

Styrelse

Vid årsmötet 16 april 2025 valdes en styrelse bestående av:
Oscar Wemmert (Malmö) – ordförande
Spelutvecklare, kreativ producent och spelpedagog. Frilansar i egna firman GameFlame. Tidigare bl.a. producent på Tarsier Studios och VD på Upside Studios. Arbetat med spel sedan 1997.
Bobbi Augustine Sand (Tomelilla)
Creative director på Transcenders Media. Tidigare bl.a. Game Habitat, Malmö stadsbibliotek och Ozma speldesign. Arbetat med spel sedan 2006.
Linus Feldt (Stockholm)
VD på Filimundus. Tidigare bl.a. Bajoum Interactive och Gammafon. Arbetat med spel sedan 1995.
Idun Isdrake (Göteborg)
20 års erfarenhet av spel- och filmutveckling och har bland annat grundat Sveriges första spelinnovationslabb och första spelkonstgalleri. Har arbetat med ett flertal spelrelaterade konstprojekt men även spelinnovation och design inom AAA-spel.
Kjell Håftén (Göteborg)
Spelkulturproducent, Spelpedagog och konstnär som arbetar för att utveckla spelkulturen i sin omgivning genom att folkbilda, samarbeta och nätverka med människor oavsett ålder. Arbetat med spelkultur sedan 2011.
Veronica Sundstedt (Karlskrona)
Docent i datavetenskap på Blekinge Tekniska Högskola (BTH), programansvarig för Civilingenjör i spelteknik, samt huvudområdesansvarig på BTH för utveckling av digitala spel.
Magnus Göransson (Malmö / Ronneby)
Creative director social tech-kollektivet Okatima. Jobbar med utgångspunkt i samspelet mellan människa och teknik. Har lång erfarenhet av teknisk utveckling från ett användar- och interaktionsperspektiv, bland annat för personer med särskilda behov.

Suppleanter:
Natalia Kovalainen (Karlstad)
Chief Archivist at Embracer Games Archive
Jonas Bergström Vennerleuf (Tranemo)
Lärare i spelutveckling på Kulturskolan i Tranemo
Moa Johansson (Karlstad)
Project manager, Youth & Game Culture at The Great Journey
Lina Sors-Emilsson (Visby)
Associate professor in Game Design & Project Managment, Uppsala University

Revisor:
Ordinarie: Vakant 
Suppleant: Annelie Nilsson, redovisningskonsult, Pearson & Partners AB

Valberedning:
Thom Kiraly (Malmö) – sammankallande
Moa Johansson (Karlstad)

Tidigare styrelseledamöter & suppleanter:
Jakob Tuchten (Malmö / Stockholm)
Creative director, art director och medgrundare till Stockholmsbaserade indie-studion Might and Delight. Styrelseledamot i Svenska Tecknare. Tidigare bl.a. Grin och Guerrilla. Arbetat med spel sedan 2006.
Magnus “Gordon” Gardebäck (Malmö)
Kodmästare och medgrundare till Simogo. Tidigare bl.a. Southend Interactive. Arbetat med spel sedan 2007.

Vad är en centrumbildning?

Centrumbildningar inom kulturområdet är medlemsstyrda intresse-och förmedlingsorganisationer för de fria professionella utövarna inom respektive konstområde.
Läs mer på https://www.centrumbildningarna.se

Varför heter vi Dataspelscentrum?

Dataspel är ett begrepp som är livligt diskuterat, men också etablerat.

Den språkliga korrektheten kan diskuteras, men vi har valt att använda begreppet, bland annat för att vi vill samverka med aktörer som Dataspelsbranschen men även för att det inkluderar det vi främst fokuserar på, digitala spel och interaktiva upplevelser.

Vi utesluter egentligen inget som har med spel som konstform eller kulturuttryck att göra, men tar tydligt avstånd från ”spel om pengar” (gambling), som tenderar att förvirra allmänhet, myndigheter och politiker kring begreppet spel i Sverige.

Vi använder nödvändiga kakor för att webbsidan ska fungera. Genom att använda vår webbsida så accepterar du det. This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.